Oivalsin, että… Osa 1

Eilen, kirjoituskuurin ensimmäisenä päivänä, kirjoitin käsin tavalliselle a4-kopiopaperille mustekynällä 15 minuutin ajan. Aika tuntui pitkältä tauottomaan kirjoittamiseen. Ohje oli kirjoittaa esimerkiksi jostakin mieltä painavasta asiasta, josta ei oikein saa otetta. Kirjoitin väsymyksestä. Olen entinen aamuvirkku, joka voisi nukkua vaikka puolille päivin, jos sellainen olisi mahdollista. 8-9 tunnin yöuni ei minulle yksinkertaisesti riitä.

Kun kirjoitin väsymyksestä, huomasin varsin pian kirjoittavani kirjoittamisesta, sinnikkyydestä ja terveydestä. Oivalsin, että väsyneenä tingin ensimmäiseksi siitä, mikä minulle on tärkeintä. Esimerkiksi siirrän kirjoittaryhmän kokoontumisen suunnittelua loitommaksi ja keskityn, jos keskityn, johonkin työni kannalta yhdentekevään asiaan. Innostun esimerkiksi hakemaan internetistä tietoa, vaikka oikeasti haluaisin ja minun pitäisi keskittyä miettimään seuraavaa kotitehtävää. Tässä tilassa, väsyneenä ja väärinkeskittyneenä olen myös helposti häirittävä eli reagoin kahvituntikutsuun tai kollegan keskustelunavauksen erityisen rivakasti. (Häirittävyys on temperamenttipiirre, joten siihen en kai voi vaikuttaa, mutta sen vaikutuksiin voin vaikuttaa…) Näin väsyneenä en pysty tekemään sitä, mitä haluan elämässäni tehdä, joten minun on tultava terveemmäksi. Väsymys on terveysongelma ja minun on uskallettava se myöntää ja ryhdyttävä toimiin väsymyksen vähentämiseksi.

Yllättäen tein hyvin vähän kirjoitusvirheitä ja kielioppikin oli melkein moitteetonta kuurin ensimmäisessä tekstissä. Oma käsiala näyttää aika oudolta, kun nykyään yleensä kirjoitan tietokoneella. Teksti on melko jäsenneltyä ja ajatuksesta saa helposti kiinni. Toisinkin voisi olla. Voisihan teksti olla tänään täysin ymmärtämiskelvotonta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

