Kauhajokea kehystämässä

Tentin aikoinaan osana opintojani Heikki Ylikankaan Puukkojunkkareitten esiinmarssi –teoksen. Teoksen pääidea on, että puukkojunkkari-ilmiö syntyi yhteiskunnallisessa tilanteessa, jossa nuorilla, erityisesti miehillä ei ole mahdollisuuksia yhteiskunnalliseen nousuun. Eli ”tie nousee pystyyn” perinteisillä aloilla. 1700-1800 –lukujen taitteeseen mennessä Pohjanmaan metsät oli poltettu tervaksi eivätkä ne enää tarjonneet elantoa, saati elintason nousua. Säätykierto muuttui alenevaksi.

Puukkojunkkarit olivat tyypillisesti veljessarjojensa nuorempia veljiä, joiden vanhimmat veljet jäivät pitämään kotitilaa. Nuoremmille oli tarjolla ehkä torppa, ei aina sitäkään. Tervanpoltto oli aiemmin antanut myös nuoremmille veljeksille laajat mahdollisuudet menestyä ja samalla oli luotu yhteisöön henki, joka arvosti materiaalista hyvää ja eteenpäin menemistä. Mahdollisuuksien vähentyminen aiheutti turhautumista, joka purkautui väkivallantekoina. ”Korvikenäyttöinä” riehuttiin häissä ja teillä, lyötiin, hakattiin ja tapettiin.

Muistaakseni nuijin teoksen tenttivastauksessani ja väitin, ettei noin yksinkertaistaen voi selittää monimutkaista ilmiötä. Saattaa olla, että tulkitsin ja tulkitsen edelleen Ylikankaan teosta väärin. Tästä osasta opintoja jäi joka tapauksessa vahva muistijälki. Olen miettinyt Ylikankaan tulkintoja 2000-luvun nuorten miesten ongelmia pohtiessani. Olen ihmetellyt, mistä johtuu, että erityisesti nuoria miehiä syrjäytyy täysin yhteiskunnan ulkopuolelle. Myös nuorisotutkijat ovat aiheesta kiinnostuneita.

Tietenkään Ylikankaan tutkimukset eivät sovi yks’yhteen tämän päivän tapahtumien kanssa. Jotakin pelottavan järkeenkäyvää hänen ideoissaan on. Ne antavat yhden näkökulman esimerkiksi Myyrmannin, Jokelan ja nyt Kauhajoen tapahtumiin, jotka ovat aivan äärimmäisiä reaktioita pahoinvointiin. Suomalaiset nuoret miehet voivat huonosti ja ovat myös väkivaltaisia itseään ja muita kohtaan. Väkivaltaa myös ihannoidaan, mikä muistuttaa myös puukkojunkkareista. Yhteistä on myös pätemisen tarve. Kontrollia ei ole, kun miehet käsittävät olevansa kaiken, ehkä jopa lain, ulkopuolella. Koko globaali yhteisö julistaa samaan aikaan yksilön ylivertaisuutta ja oman jäljen jättämistä, kuolemattomuutta.

On pelottavaa, miten helppo näiden nuorten miesten logiikkaa on ymmärtää. ”Perusitsemurha” ei pääse edes paikallislehden pikku-uutiseksi, mutta ns. laajennetun itsemurhan tekijä elää ikuisesti. Eikä hän enää tunne ahdistusta, kipua ja epätoivoa, joita ehkä tunsi eläessään. Toivottavasti Myyrmanni, Jokela ja Kauhajoki eivät ole pistoolijunkkareiden esiinmarssin alkusoitto.

Yksi vastaus to “Kauhajokea kehystämässä”

  1. ”Toivottavasti Myyrmanni, Jokela ja Kauhajoki eivät ole pistoolijunkkareiden esiinmarssin alkusoitto.”

    Sisäministeriön tuoreet ohjeet opastavat suorittamaan seuraavat koulusurmat haulikoin, kiväärein ja pommein.

    No, enpä politikoi sen enempää, mutta tätä lukiessani tuli hakematta mieleen Jared Diamond ja kirjansa ”Collapse – how societies choose to fail or survive”. Kappale 6 kertoo viikingeistä, ja siitä mitkä olivat nuorten kollien vaihtoehdot.

    Kappale 10 maalaa paljon synkemmän kuvan Ruandasta…

    Puukkojunkkarit, columbinet, pekkaericit, viikinkien nuorimmat pojat, ylisuuret perheet Ruandassa ja muualla … Samasta asiasta, ihmisen biologiasta, kyse?

    Minulla ei ole tarjota ratkaisua tarjota, mutta epäilen pistooli/revolveri-kontrollin kiristämisen toimivuutta edes osaratkaisuna.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: